Kotopro ja Visma Tampuuri julkistivat kumppanuutensa helmikuun 2021 alussa. Yhdessä yritykset rakentavat kiinteistöalalle läpinäkyvämpää toimintatapaa ja tehostavat kiinteistöalan ammattilaisten arkea.
Yhteistyö yhdistää kaksi järjestelmää, jotka ovat olleet jo aiemmin muun muassa isännöitsijöiden ahkerassa käytössä.
Kotopron järjestelmällä voi dokumentoida ja huolehtia tiedon elinkaaren hallinnasta ilman välivaiheita. Kotoprolla on yli 60 000 käyttäjää, ja järjestelmään lisätään päivittäin jopa 10 000 kuvaa.
Tampuuri on markkinoiden kattavin kiinteistönhallinnan ohjelmisto. Tampuurilla hallinnoidaan yli 1,3 miljoonan suomalaisen asunnon tietoja ja järjestelmällä on jopa 11 000 päivittäistä käyttäjää.
Helpotusta isännöitsijän ja kiinteistöpäällikön arkeen
Yhteistyön myötä kahden järjestelmän tiedot integroituvat niin, että esimerkiksi Kotoprolla tuotetut tarkastus- ja valvontaraportit tallentuvat automaattisesti Tampuuriin. Näin rakennuksiin ja rakennustöihin liittyvät dokumentit ja tiedot ovat aina helposti saatavilla. Kumppanuus tuleekin helpottamaan merkittävästi kiinteistöalan ammattilaisten työntekoa.
”Yhteistyön myötä toteutettava integrointi on todella odotettu ominaisuus, joka helpottaa ja tehostaa isännöitsijöiden arkea merkittävästi. Integraation myötä tiedot löytyvät juuri sieltä, mistä pitääkin”, sanoo Kotopron kokenut digiasiantuntija Jukka-Pekka Joutsen.
Dokumentaatio kattaa parhaimmillaan koko rakennuksen elinkaaren. Kun rakentamisen ja remontoinnin aikainen tieto dokumentoidaan, saadaan käyttö- ja huoltotietoa, josta on hyötyä myöhemminkin.
Osakas voi Kotopron avulla seurata kännykällään esimerkiksi vedeneristystyön etenemistä tai tarkistaa hellan takuutiedot tai ilmanvaihtolaitteen huoltovälit. Jatkossa myös nämä tiedot ovat automaattisesti siirrettävissä Tampuuriin, jolloin tiedot ovat tallessa ja helposti löydettävissä vuosienkin kuluttua.
”Meidän asiakkaillemme integraatio tarkoittaa sitä, että raportteja ei tarvitse enää käsin syöttää Tampuuriin. Uskommekin, että tämä tehostaa paitsi kiinteistöjen rakentamista ja ylläpitoa, myös isännöitsijöiden ja kiinteistöpäälliköiden päivittäistä työtä”, summaa Visma Tampuurin kumppanuuspäällikkö Erkki Ahonen.
Moderni mobiilidokumentointi mahdollistaa uusia käyttökohteita Tampuurin asiakkaille
Yhteistyö tuo uusia mahdollisuuksia myös remonttien laadunvarmistamiseen ja moderniin dokumentointiin. Jatkossa Kotoprolla toteutettu remonttien dokumentointi, työn hyväksyminen ja kentällä tapahtuva dokumentointi tallentuvat automaattisesti Tampuuriin. Kun huoneistoremontin kaikki osapuolet kirjaavat ja kuvaavat reaaliaikaisesti kännykällä tekemänsä työvaiheet, tiedot ovat läpinäkyvästi kaikkien osapuolten nähtävissä ja hyödynnettävissä. Näin varmistetaan huoneistoremontin onnistuminen.
Kotoprolla on mahdollista tarkastaa vuokra-asunnot muuttojen yhteydessä, niin asunnon vuokraajan kuin vuokralaisenkin osalta. Kotopron tarkastuslomaketta käyttävät myös Suomen Vuokranantajat ry ja Suomen Kiinteistönvälittäjät ry.
”Vastaavat tarkastustoiminnallisuudet ovat olleet mahdollisia Tampuurin asiakkaille jo aikaisemmin, mutta yhteistyö tuo asiakkaillemme ketterämmän vaihtoehdon, mikäli Tampuurin toiminto tuntuu liian raskaalta omaan prosessiin”, Erkki Ahonen selventää päällekkäisyyttä.
”Uskon vakaasti, että yhteistyö tulee poikimaan paljon hyvää niin Kotoprolle kuin Visma Tampuurille, mutta ennen kaikkea asiakkaillemme. Moderni dokumentointi ja sujuva tiedonvälitys ovat väistämättä merkittävässä roolissa onnistuneen asiakaskokemuksen sekä rakennuksien kunnon säilymisen kannalta, joten yhteistyö tuntuu erittäin innostavalta”, päättää Ahonen.