Visma Sirius

Ota yhteyttä!
« Takaisin: Blogi

Sähköiset asukassivut ovat modernin asumisen peruspilari

22.4.2021

Sähköiset asukassivut ovat modernin asumisen peruspilari

Tämän päivän asuminen edellyttää sujuvia sähköisiä palveluita. Enää ei riitä, että papereita kiikutellaan isännöitsijän toimistolle virastoaikaan tai että remontin vaiheista tiedotetaan taloyhtiön aulassa sijaitsevalla ilmoitustaululla. Digitalisaatio irrottaa meitä ajasta ja paikasta entistä tehokkaammin, jolloin moni odottaa samaa myös asumiseensa liittyvältä asioinnilta.

Vuokralaisia ja asukkaita eniten kiinnostavat palvelut liittyvätkin usein oman arjen helpottamiseen. Vielä tänäkin päivänä moni käy varaamassa pesutupavuoron fyysisestä kalenterista, vaikka sähköisen varauspalvelun avulla sen voi tehdä välittömästi, kun tarve juolahtaa mieleen. Sama pätee asiakaspalveluun ja huoltopyyntöihin.

“Esimerkiksi vikailmoituksissa helpottaa, kun palvelupyynnön etenemisen näkee suoraan sähköisten asukassivujen kautta sen sijaan, että pitäisi soitella perään. Ei-kiireellisissä asioissa asiakaspalveluunkin saa yhteyden chat-toiminnon kautta mihin kellonaikaan tahansa, mikä voi olla helpompaa kuin odotella toimiston aukioloaikoja”, kertoo Visma Tampuurin tuotepäällikkö Timo Varis.

Asioinnin lisäksi asukkaita riemastuttaa myös oman talouden hallinnan vaivattomuus. Kun vuokrien ja muiden kulujen ajantasainen tilanne on aina tarkastettavissa, ikävät yllätykset eivät pääse riivaamaan.

Ei vain asukkaille – myös isännöitsijä ja vuokranantaja poimivat hyödyt

Asukastyytyväisyyden kasvu hyödyttää tietenkin myös vuokranantajaa ja isännöitsijää, mutta asumisen sähköisillä palveluilla on myös muita omaan työhön vaikuttavia etuja, jotka kannattaa huomioida.

Esimerkiksi Tampuuriin tuli juuri paljon toivottu mahdollisuus tehdä muutostyöilmoituksia suoraan asukassivun kautta. Tämä auttaa remontin jokaista osapuolta pitämään työvaiheet, dokumentit ja tarkastuksiin liittyvät asiakirjat järjestyksessä. Jos isännöitsijä laiminlyö oman osuutensa, putoaa vastuu herkästi taloyhtiölle. Siksi on kaikkien etu, että muutostyöprosessi on joka suuntaan avoin.

Hyvät sähköiset työkalut mahdollistavat myös tehokkaamman asiakaspalvelun, sillä monissa perusasioissa, kuten vuokratilanteessa tai saunavuoron varauksessa, ei enää tarvita asiakaspalvelijaa väliin. Näin aikaa vapautuu merkityksellisempiin tehtäviin.

“Opiskelija-asuntolapuolen asiakkailtamme on tullut viestiä, että asukassivujen myötä puhelut ja asioinnit toimistolla laskivat jopa kymmeniä prosentteja. Ihan kaikkia asioita ei tietenkään voi sähköisesti aina hoitaa, mutta esimerkiksi vuokrasopimuksen irtisanominen ei välttämättä enää edellytä fyysistä vierailua konttorilla”, Varis sanoo.

Kiistattomia hyötyjä siis on, mutta kuinka usein sähköisiä työkaluja ja asukassivuja hyödynnetään suomalaisessa kiinteistökentässä?

“Aika vaihtelevasti näitä käytetään ja tehostettavaa löytyy varmasti kaikilta. Monilla on jokin ratkaisu käytössään, mutta vielä näkee myös niitäkin yrityksiä, joilla asioidaan lähinnä sähköpostilomakkeiden voimin ilman mitään prosesseja. Siinä menee sitten omaa ja asukkaan aikaa helposti hukkaan”, Varis kuvaa.

Lue lisää

Kaipaatko vauhtia omaan työhön? Lue lisää Tampuurin Asukas- ja osakassivuista!

Webinaaritallenne: Tarjoa sujuva palvelukokemus Tampuurin Asukassivuilla

 
Tampuuri logo
Tampuuri logo