Olemme eläneet nyt yli vuoden muuttuvassa ja epävarmassa liiketoimintaympäristössä koronapandemian keskellä. Miten tämä on vaikuttanut kiinteistötoimialan toimijoiden talouteen? Entä onko kuluttajien maksaminen muuttunut tämän myötä? Mitkä ovat poikkeusajan vaikutukset saatavien kotiuttamiseen?
Vuosi sitten keväällä alkanut pandemia on muovannut kuluttajien ostokäyttäytymistä. Epävarma tilanne työllisyyden osalta on vähentänyt tuotteiden ja palveluiden kysyntää. Vastaavasti kiinteisiin kustannuksiin kuten vuokriin on kiinnitetty enemmän huomiota. Intrumin maksuviivetutkimuksessa todettiin perintätoimeksiantojen määrän olleen laskeva maaliskuusta 2020 lähtien. Moni vuokranantaja reagoi myös poikkeusaikaan päivittämällä luottopolitiikkaansa ja tämä varmasti osaltaan vaikutti myös perintätoimeksiantojen määrien laskuun. Vuokralaisten tilanteita helpotettiin mm. poistamalla erääntyvien saatavien viivästyskorkoja sekä myöntämällä pidempiä maksuaikoja. Myös maksusuunnitelmia tehtiin aiempaa enemmän.
Viime aikoina on kuitenkin tilanteeseen tullut muutos. Osa vuokranantajista on joutunut kiristämään luottopolitiikkaansa sekä miettimään uudelleen kuinka pitkiä maksusuunnitelmia voidaan tehdä. Tämä on varsin ymmärrettävää, sillä vuokrasaatavilla katetaan mm. kiinteistöjen ylläpitokustannuksia, jotka eivät ole pandemian myötä vähentyneet. Perintätoimeksiantojen määrien odotetaankin tämän myötä kasvavan. Poikkeusajan vaikutukset saatavien kotiuttamiseen ovat nähtävissä.
Mistä apua saatavien kotiuttamiseen?
Tampuurin pitkäaikainen yhteistyökumppani Intrum auttaa monipuolisesti kiinteistöalan toimijoita saatavien hallinnassa. Mikäli asukas unohtaa maksaa laskun, voi Intrum muistuttaa tästä ystävällisesti, mutta jämäkästi. Tarvittaessa myös perintä hoituu niin, että asiakassuhde jatkuu hetkittäisistä maksuvaikeuksista huolimatta . Ulkoistamalla perinnän säästät aikaa liiketoiminnan kannalta oleellisempiin tehtäviin sekä tehostat samalla rahankiertoa. Keskustelimme aiemmin keväällä Intrumin kiinteistötoimialasta vastaavan yhteyspäällikön Sari Erätulen kanssa webinaarissa laajemmin vuokra- ja vastikesaatavien hallinnasta, voit käydä katsomassa tallenteen webinaarista täältä.
Tampuurin ja Intrumin välinen perintäliittymä helpottaa Tampuurin asiakasta perintätoimeksiantojen välittämisessä, sillä ne voi tehdä suoraan Tampuurista. Viime syksynä järjestetyssä webinaarissa kävimme tarkemmin läpi, miten perinnän prosessi tehostuu perintäliittymän käyttöönoton myötä. Voit tilata tallenteen tästä webinaarista täältä.
Muista myös seurata kumppaniohjelmamme kehitystä ja kuulumisia niin verkkosivuillamme kuin some-kanavissammekin (#kumppanuuskeskiviikko).
Erkki Ahonen, Manager, Partnerships and ecosystem, Visma Tampuuri