Visma Sirius

Ota yhteyttä!
« Takaisin: Blogi

Mikä ihmeen API ja miten se tekee työstäni tehokkaampaa?

13.9.2021

Mikä ihmeen API ja miten se tekee työstäni tehokkaampaa?

Hyvä kiinteistönhallintajärjestelmä sisältää kaiken, mitä kiinteistön arjen pyörittämiseen ja asukkaiden elämän helpottamiseen tarvitaan. Usein eteen tulee kuitenkin tilanne, jossa työn tekemiseen kaivataan myös muita sovelluksia – tyypillisesti esimerkiksi silloin, kun tietoa on saatava saumattomasti liikkeelle kumppaneiden suuntaan. Tällöin apu löytyy näppäristä API-integraatioista.

API eli Application Programming Interface tarkoittaa sovellusliittymää. Sen avulla mahdollistetaan eri ohjelmien välinen yhteistyö. Käytännössä ne saadaan juttelemaan toisilleen. Tämä tehostaa työskentelyä silloin, kun käytössä on useita eri ohjelmistoja, joiden sisältämiä tietoja täytyy voida hyödyntää sujuvasti useissa järjestelmissä ilman manuaalista työtä. Yleisin käyttökohde Tampuurin API-integraatiolle liittyy huoltoyhtiöiden vikailmoitustarpeisiin.

“Integraation avulla käyttäjä voi jättää vikailmoituksen Tampuurin Asukassivujen kautta, mutta huoltoyhtiö vastaanottaa sen omaan järjestelmäänsä. Kun ilmoitettu vika on korjattu, päivitetään tilannetieto huollon järjestelmistä samaa reittiä takaisin myös Tampuuriin. Näin tieto kulkee jokaisen osapuolen välillä ilman, että kaikkien tulisi sitoutua yhteiseen järjestelmään”, kuvaa Tampuurin tuotepäällikkö Timo Varis.

Integraatiot kiinnostavat siis silloin, kun kiinteistönhallinnan työkalujen halutaan pelaavan hyvin yhteen muiden käytössä olevien sovellusten kanssa. Näitä voivat olla myös esimerkiksi erilaiset sopimusten- tai asiakkuuksien hallintaan keskittyneet sovellukset.

“Ei kukaan halua kirjata samaa tietoa kahteen eri järjestelmään käsin, eikä sellaista voi tänä päivänä odottaakaan. Huoltoyhtiöillähän on usein asiakkaana lukuisia eri kiinteistönomistajia, joilla jokaisella voi olla oma toiminnanohjausjärjestelmä käytössään. Se säästää kaikilta aikaa, kun työkalut pelaavat yhteen sen sijaan, että olisi kymmenittäin tunnuksia eri sovelluksiin”, Varis kuvaa.

Integraatiot ovat tätä päivää

Asiakkaat ovat alkaneet mieltää Tampuurin kaltaiset työkalut alustoina, joihin on mahdollista yhdistää haluamiaan järjestelmiä sen sijaan, että sitä pidettäisiin ainoana käytössä olevana järjestelmänä.

“Monilla asiakkailla on olemassa olevia järjestelmiä, joita tarvitaan joissain muissa toiminnoissa joka tapauksessa. Datan on liikuttava eri tarpeisiin olevien ohjelmien välillä. Suurimmat asiakkaamme esimerkiksi rakentavat omat portaalinsa rajapintojemme päälle, jolloin Tampuuri toimii yksilöllisten ratkaisujen mahdollistajana”, Varis sanoo.

Lisäksi integraatioiden mahdollistaman automatiikan avulla saavutetaan merkittäviä kustannussäästöjä. Rutiinityöhönkin sujahtava aika kutistuu minimiin sekä asiakkaalla että heidän kumppaneillaan.

“Esimerkiksi integraatiomme Kelan kanssa mahdollistaa heille reaaliaikaisten asukastietojen hakemisen suoraan järjestelmästä. Näitä tietoja tarvitaan esimerkiksi asumistukipäätöksissä, joten onhan se kaikkien etu, että ne ovat saatavilla juuri silloin, kun tarve on”, Varis kertoo.

Integraatiot ja rajapinnat saattavat kuulostaa vaikeasti lähestyttäviltä asioilta, mutta kuinka haastavasta projektista onkaan oikein kyse?

“Jos omasta yrityksestä puuttuu rajapintoja ja niiden standardeja tunteva henkilö, se osuus kannattaa ulkoistaa. Integraatiot eivät tavallisesti ole kovin monimutkaisia toteuttaa ja tarvittaessa asiantuntija-apua on hyvin saatavilla osaavilta kumppaneilta”, Varis summaa.

Kiinnostuitko integraatioista? Lue lisää ja ota API haltuun! 

Tampuuri logo
Tampuuri logo